The Recyclable Advert är tillbaka för alla som vill stötta budskapet av International E-Waste Day.

En alldeles för stor del av världens samlade elektronikavfall försvinner från vad som borde vara en naturlig del i dess levnadsprocess; återvinning och återbruk. I den bästa av världar blir allt en del av vårt globala kretslopp, där vi lika mycket kan se värdet i vad som kan bli, som i vad som var.

Tyvärr är vi inte där ännu, men i samband med den 14e oktober och International E-Waste Day tar vi återigen tillfället i akt att med en humoristisk kampanj och tillsammans med producenter och återförsäljare, upplysa konsumenterna om vårt uppdrag; att all elektronik ska och måste återvinnas.

Hur många mobiler sa du?

Vi kan koka ner årets kampanj till en fråga; har du oanvända mobiler liggandes hemma i en låda? Om du svarar ja, så är du inte ensam. Och däri ligger problematiken, det blir som en omvänd fjärilseffekt, runt 25 miljoner uttjänta mobiler räknas fylla våra lådor och skåp – bara i Sverige. Försök att tänka dig alla de mobilerna i en hög.

Men hur?

Precis som att en gammal telefon blir en ny dator och delar av ett batteri förvandlas till gödsel, kan en gammal reklamfilm klippas om till nya trailers. Allting kan och måste bli någonting annat, återfödas till någonting nytt, någonting som återigen är värdefullt.

Det är precis vad kampanjen The Recyclable Advert handlar om.

Att leva som vi lär, handlar för oss om att vi inte bara snackar, utan att vi kan visa att absolut allting kan och måste återvinnas. Årets kampanj blir precis det. En återvunnen återvinningsbar kampanj om vikten av att återvinna. Det är egentligen inte svårare än så, vi vet att en beteendeförändring måste till, och även om vi i Norden är duktiga på att återvinna, så måste och ska vi bli bättre.

Mänskliga teman som roar och oroar

Årets kampanj söker sig lite djupare ner i vårt allmänna mänskliga vardagsbeteende. Med korta trailer-liknande filmer med teman baserat på vardagsfraserna; ”out of sight is out of mind” och den klassiska ”åh, jag orkar inte gå till återvinningen idag”. Med dem vill vi göra konsumenterna uppmärksamma på att det är just i vardagen förändringen måste till, för att vi för framtidens och våra barns skull, måste bli mer hållbara och cirkulära.

Hjälp dom hitta ”hem”

Det är inte bara 25 miljoner mobiltelefoner som måste hitta hem, men ibland måste en se det lilla i det stora, för att ens mentalt kunna förstå. Vi måste alla bli bättre, vi måste alla hjälpas åt. Därför bjuder vi in till deltagande av denna kampanj. Hjälp oss förändra och genom ert deltagande, delande och spridande, kan vi se till att många av de där 25 miljoner mobiltelefonerna (och såklart annan elektronik), hittar hem till en återvinningsstation eller elektronikbutik. Tillsammans kan vi göra den skillnad som krävs!

Häng med, det är viktigt!

Kampanjen kring den 14e oktober och International E-Waste Day, är självklart gratis att dela i, och vi hoppas att ni vill hjälpa oss skapa en förändring, genom ert deltagande, delande och spridande av kampanjen och dess budskap!

Kampanjen, filmerna, rules of engagement och mer information hittar du här:

https://therecyclableadvert.com/

Tack för din tid!